Interviu Elitele României 2020
Veselul Chopin: Gândul scriitoricesc mă-ndeamnă să
vorbesc la persoana a treia, fiindcă uneori ne e mai ușor să vorbim despre noi
ca fiind altcineva. Așadar, el s-a născut al doilea, sub steaua mijlocirii și a
balanței, a unui treisprezece de dublu opt, într-o familie superbă cu un tată
muncitor, hazliu și șarmant, care l-a învățat că orice lucru în viață se face
cu multă muncă, umor și doar cu ajutorul Evei, o mamă blândă, iubitoare și
diafană care i-a insuflat noblețea, dragostea de lume și forța cu care trebuie
înfruntat orice obstacol ivit, o soră meticuloasă, fantastică și iertătoare,
care i-a picurat în suflet grija, curajul și iertarea și un frate laic,
temperamental și charismatic care i-a antrenat răbdarea, toleranța și bunul
simț. Dar o vocea tenebroasă din străfundul ego-ului lui ar vocifera că e
George Dometi, un actor ne-emerit, un ucigaș de cuvinte ne-nimerit și un tată
nestingherit.
În schimb, dacă poetul nepublicat din el ar lua
cuvântul, ar mâzgăli următoarele analfabetisme: El nu știe nimic, e doar un
puști frivol căruia îi doarme în pântece un filosof ridicol. Emite păreri
greșite și se mâhnește cumplit, dar până acum în viață nimic n-a făurit. Se
leagă la cap cu vorbe ce nu cântăresc prea mult, mai bine tace vecinic decât să
ajungă un slut. Rupe verbului un sens ce vrea să zbiere în tihnă, metafora lui
oarbă e fără de lumină, bolborosește blajinic betege bâlbâieli despre o lume
crudă ce plină-i de greșeli. Și cine e el oare de vrea să le îndrepte cu vorba
înmuiată în acidul sterp? Nu e sublim frumosul de nu-l vezi pe urât, așa și el
ar trebui să tacă din al său rât. Practic el e cel ce nu se vede, e o umbra de
pământ e un gând gândit în șoaptă, e nimicul din cuvânt.
A absolvit câteva școli. Nimic inedit. S-a oprit la
cele superioare în domeniul artei actorului. Și se îndreaptă spre defăimarea
propriilor gânduri și simțăminte în fața umanității, fapt ce-l va poziționa în
mediocritate prin notorietate. El nu-și dorește asta, dar vine o vârstă când
hristica lui balansare în tangajul social îl face să-și dorească mai mult.
Așadar își dorește să fie el.
Se mai îndreaptă în strâmbătatea lui spre o viață la
casă. Asta dacă face rost de banii.
R: În jurul căror cuvinte guvernezi în viață?
V. C. : Vorbe, vorbe, vorbe. De ce oamenii nu pot
scrie cu emoții și nu cuvinte? El fiind un necioplit cioplitor de bolovănoase
verbe și un îndrăgostit platonic de alambicate lexice, ar putea fi guvernat de
vocale simple înfrățite cu consoane știrbe precum: NIMIC, TOT și DUPĂ MOARTE.
Asta pentru că se află mereu în balanța celor două alegeri: ori ai totul, ori
nimic. Deși e la jumătatea vieții, jumătățile de măsură nu au încăput niciodată
în buzunarele lui, bodogănind mereu despre faptul că va publica și se va
defăima prin faimă doar după moartea sa. Desigur, cuvintele precum FRICA, AL
DOILEA și ANONIMATUL ar putea de asemenea să-i descrie viața. Mereu s-a temut
de eșec, de aceea nici nu a încercat multe, deși a gândit că pentru două
existențe a terminat doar al doilea la toate încercările vieții, iar umbra ce
vrea el să devină, de care a auzit toată lumea, dar pe care nu a văzut-o
nimeni, i-a oferit, până azi, confortul unei vieți ilare.
R: Hai să facem un exercițiu: cine este omul George?
Cine este actorul George?
V. C. : Omul George e un sangvinic feroce, un
nemulțumit acerb, un plăsmuitor de vorbe necugetate, îmbrăcate elegant în acid.
E soțul demonic al unui înger de fată și tatăl pământean al unui prunc cosmic.
Actorul George îl macină foarte tare în interior pe
omul George, pentru că are senzația că nu e suficient de bun sau că ceva îi
lipsește. E un sentiment pe care îl trăiesc foarte mulți colegi de-ai lui și
cumva asta îl determină să continuie. Nu are cum să uite că în meseria asta
rămâne cine rezistă, nu cine are talent. E convins că talentul își spune
cuvântul, dar e la fel de sigur că dacă nu e suficient de bine blindat
emoțional, poate să pice oricând. Pentru el este cea mai frumoasă meserie din
lume și crede că merită tot efortul, dar trebuie să ai o forță emoțională de
neînvins. Să crezi fără îndoială că ai tot ceea îți trebuie și că părerea celor
din jur contează doar în măsura în care te poate ajuta să corectezi sau să
redescoperi ceva în tine. Îl frământă foarte mult sinceritatea scenică. Dozajul
perfect între natural și teatral. Oricât de firesc ai fi pe scenă, dacă nu
utilizezi tehnici teatrale care să propulseze performanța ta spre ceva „magic”,
firescul rămâne pur și simplu firesc.
Actorul și omul, până la urmă trăiesc în aceeași
lume, în același corp, închiriindu-și unul altuia această garsonieră invizbilă.
Totodată, ei se subînchiriază într-o sală de teatru, în care el, actorul, se
înstrăinează de toți și ajunge să trăiască el, nefiind cu adevărat el.
R: Ești actor la Teatrul Regina Maria din Oradea.
Din ce an este legat numele tău de acest oraș? Dorință sau natura întâmplărilor
să fi fost?
V. C. : Da, e actor de Oradea din stagiunea
2013-2014, toamna, când bulversat de inadvertența dintre conceptul managerial
al fostului director de la Baia Mare, care-și dorea cantitate și nu calitate,
și aspirațiile lui de a-și tăbăci resorturile expresive pe scenele provinciei
românești cât mai calitativ posibil (ca o paranteză, a fost actor și la Deva,
de unde a plecat tot nemulțumit de direcția artistică în care mergea teatrul),
a luat drumul Bihorului. Cum s-a petrecut asta? În sinceritatea lui v-ar
istorisi cum, lucrând în anul 2012 la Baia Mare, la un spectacol drag lui:
Dineu cu proști, de Francis Veber, unde juca rolul François Pignon, regizorul
Daniel Vulcu, director pe atunci la Oradea, remarcându-i calitățile, i-a propus
să vină să-și dea măsura voinței artistice în teatrul pe care-l păstorea. Zis
și făcut. În urma unui concurs pe care l-a luat primul, în toamna lui 2014, a
devenit unul dintre actorii urbei orădene. Consideră că nu a fost nici dorință,
nici hazard modul cum a ajuns la Oradea, ci doar jocul ticluit al șanselor.
R: Cum ți-ai descrie drumul pe care l-ai ales?
Mărturisește despre parcursul tău profesional.
V. C. :Drumurile sunt de cele mai multe ori
bătătorite, iar în teatru ele pot lua forma unor poteci care stau la umbra
călduță a unui contract nedeterminat, determinând astfel un joc actoricesc
plafonat, plat, uniform și fad, lucru de care, o perioadă de timp, el a
încercat să se ferească. Uneori a luat-o prin „bălării”, refuzând roluri care
nu-i sintetizau măsura priceperii lui actoricești, demonstrându-și sieși că nu
rezultatul contează, ci căutarea. Nu s-a putut opri să caute cheia actoriei,
deși i s-a spus demult că nu există una. Se întreabă mereu ce trebuie să facă
ca să fie mereu cam la același nivel pe scenă, cum să-și controleze emoțiile și
de ce diferă ele atât de mult de la o zi la alta? Se întreabă care este
echilibrul dintre a fi concentrat pe ceea ce și-a propus să facă pe scenă și
libertatea pe care trebuie să o dea gândului în așa fel încât să nu-i fugă
totuși mintea în altă parte. Până la urmă actorii sunt vii și în nicio clipă la
fel. De aici vine tot răul. De la vorbe. Cum să-l înțelegem când el pune în
vorbe înțelesul și valoarea lucrurilor așa cum sunt ele pentru el, iar cei care
ascultă inevitabil le dau înțelesul și valoarea lucrurilor așa cum sunt pentru
ei. Așadar, el e adeptul unui teatru fără prea multe cuvinte, poate de aceea e
foarte atras de rolurile mici pe care să le facă vizibile, să le facă să-și
trăiască Gloria. Dar pentru asta are nevoie de măști. Măştile ascund şi fixează
tipuri de caractere pe care crede el că privitorului îi e uşor să le
recunoască. Dar când se suprapun pe acelaşi obraz, prind viaţă şi contaminează
cu personalitatea lor până când îl transformă și pe cel care îndrăzneşte să le
combine și pe cel ce le admiră. Măştile descoperă încă şi mai mult interiorul a
ceea ce ascund la suprafaţă. Masca naște personajul, iar o primă întâlnire
intimă cu acest caracter bizar numit „personaj” e fatală. Pentru toţi actorii,
cu siguranţă, e o întâlnire reală cu şi mai bizarul presonaj numit „eu”. Dar
pentru întâlnirea asta trebuie să fii sincer. Ah, sinceritatea. O lecţie greu
de predat şi încă şi mai greu de învăţat şi pus în practică. Ne e frică să fim
sinceri. Cu noi înşine cel mai des. Şi pe scenă. Şi în viaţă. Şi de eşec ne mai
e frică. De a fi aşa cum suntem şi nu cea mai bună versiune a noastră. O scurtă
privire atentă într-o oglindă deloc flatantă ne va arăta adevărul. Iar imaginea
returnată de oglinda scenei va fi foarte fidelă şi mai sinceră decât mulţi vor
încerca să o forţeze să fie. Şi chiar şi aşa, se vor mai şterge din multele
straturi de machiaj pe care ni le tencuim în speranța unei reușite
indentificări cu celălalt eu: Personajul.
Dar să revenim la parcursul lui profesional ce
pornește în clasele generale și liceale când regiza spectacole premiate la
festivalurile de gen, ca apoi în facultate să-și aducă în palmares și câteva
premii. Apoi perspectiva asupra teatrului i s-a schimbat radical, nu premiile contează
pentru el, ci adevărul scenic. Iar când adevărul scenic e trădat, el se retrage
subit. Astfel de un timp el bate-n retragere. Au fost, chiar la începutul
anului, câteva încercări de a crea un laborator teatral, dar pandemia i-a
amânat planurile. Poate la anul.
R: Ce înseamnă actoria pentru tine? Scena este a
doua ta casă?
V. C. : Actoria e o lumânare de ceară într-o zi
toridă. Iar pentru el, cu atât mai efemeră e. E agorafob, dar se expune, a se
înțelege se scălămbăie în fața mulțimilor, se lasă pe jumătate aplaudat, stimat
și respectat, iar cealaltă jumătate din el duhnește a lehamite, ură și plictis.
Adoarme în el băiețelul căruia îi place să se joace de-a întrebările despre
teatru, să se joace de-a jocul, să-i facă pe cei ce-l privesc să zâmbească, să
se arate curajos și demn de viața pe care o duce, dar... Actoria pentru el e
tăcere. El în scenă privește, ascultă. Pare atins de o boală incurabilă. Pune
întrebări ca şi cum s-ar interoga pe sine. Stă în sală chiar şi când nu se
repetă scenele lui. Nu se dă dus din Teatru nici în ruptul capului. Mai rămâne
un timp, un anotimp pentru a se limpezi, pentru a căuta, pentru a depune
nelinişti la temelia personajelor care îl populează până la uitarea de sine.
Sau așa era până a devenit tată. Acum Scena nu mai e a doua lui casă. E locul
unde „tati merge să creeze alți oameni”. Și e mult mai bine așa. Simte mult mai
multă iubire așa. El e hipermulțumit.
R: Ne poți mărturisi momentul cel mai strălucit din
cariera ta? Dar, provocarea cea mai mare care a fost?
V. C. : Strălucirea le aparține actorilor quasari,
el doar și-a făcut treaba cât a putut de bine, serios și cinstit. Așadar, încă
așteaptă să strălucească. În schimb cea mai mare provocare a lui a fost cu un
personaj din spectacolul Livada de vișini de A.P. Cehov, în regia lui Alexandru
Dabija. Atât de pierdut în straiele acelui caracter a fost încât 3 luni de zile
nu a mai fost el. A fost măcinat, a fost împins la o spovedanie magică și
enigmatică. S-a pierdut pe el, regăsindu-se pe sine. A fost un joc nefericit al
fericirii de a aduce zâmbete pe chipul oamenilor.
R: Când ai urcat prima dată pe o scenă de teatru? Ce
ai simțit?
V. C. :Primul pas pe neobosita scândură a scenei a
fost în clasa a 8-a când a participat cu un spectacol regizat de el, în care
juca Spiridon din O noapte furtunoasă de I. L. Caragiale. A urcat pe scenă și
senzația de spaimă a pus stăpânire pe trupul lui. Îi zvâcneau urechile și o
pojghiță de amnezie i-a învăluit memoria frazelor ce le avea de zis și a vrut
ca totul să se oprească, chiar și inima aia zburdalnică care parcă i s-a
înscris la maraton. Sau halterofilii de plămâni care ridicau mase greoaie de
aer într-un ritm accelerat, de-i făceau tegumentul care îi protejau mușchii
crispați și oasele lichefiate, adică pielea, „carnea asta, mult prea
închegată”, făcându-i-o un teritoriu de inundații odorizante. A transpirat! S-a
bâlbâit! Dar a continuat, mascând totul sub aparentul personaj pe care-l
interpreta, astfel păcălind juriul ce-i înmânase la final premiul pentru cea
mai bună interpretare masculină.
R: Știm că un tânăr actor are mulțumiri. Dar, poartă
cu el și tristeți?
V. C. : E o întrebare la care ar dori să nu
răspundă. Nu că nu ar avea tristeți, că doar chinuindu-l pe artist scoți artă
pură, ci fiind atât de profunde și dureroase, își permite luxul să nu le
dezgroape.
R: Îți place să fii actor în comedii sau drame? Dar,
relația cu filmul este bună?
V. C. : Având o expresivitate inedită, o mobilitate
estetică și un simț al umorului frizând tragedia, el prefer comedia. Iar în
relație cu filmul a jucat în câteva filme regizate de Bogdan Domocoș, Nicolae
Mărginean și Marian Crișan, dar încă așteaptă o mai bună împrietenire cu mediul
cinematografic.
R: Ești prieten cu actoria și în viața personală?
V. C.: Da. Fiindcă viața artistică își trage seva
din viața personală. Nu poți da viață unor plăsmuiri dramaturgice fără vreun
gram de viață reală în ele. Cele mai bune idei îți vin în viața personală,
atunci când în aparenta ignorare a personajului îți naști soluții viabile
pentru traiul lui scenic. Nu cred în cei care își abandonează munca la ușa
sălii de repetiție. Atât timp cât îți asumi nașterea unui nou caracter, trebuie
să ai grijă permanentă de el, nu-l poți abandona pe o scenă rece, goală și
întunecată până a doua zi când te întorci să-i ridici leșul de jos, fiindcă așa
o să te și prezinți în fața publicului: cu un personaj semi-viu, pe jumătate
dezbrăcat, călduț și tern sau, mai rău, să te prezinți pe tine ca fiind
personajul.
R: Cu ce te mândrești? Și aici nu mă refer doar la
activitățile de pe plan profesional.
V.C.: Mândria e unul din cele 7 păcate capitale ce
pot a-ți aduce moartea, dar el ar putea suporta dispariția, având mândria de a
iubi și de a fi iubit de un înger de soție ce i-a dăruit un urmaș după chipul
și asemănarea lor, fapt pe care îl consideră cel mai incredibil, fantastic,
grozav, admirabil, minunat, luminos, încântător, fălos, estetic, mișto, gigea,
tâmbuș, chipos, marghiol, hireș, ochios, nialcoș, mândru, plăcut, excelent,
fermecător, senin, magnific, desfătător, impozant, favorabil, prielnic, extraordinar,
excepțional, frumos cadou pe care mi l-ar fi putut face cineva. De asta e
mândru. Și pentru EL îi mulțumește diafanei sale soții, Florina- Maria!
R: Dar, care este gândul care te apasă cel mai tare
și-ți vine în minte cel mai des?
V. C. : Nevoia unui spațiu al lui. A unui locușor
unde să-l poate numi „acasă”. A încercat toate pârghiile economico-sociale, dar
nu a izbândit. Astfel, apăsarea acestui gând îi perturbă traseul personal
destul de mult. Pentru că ar vrea în acest spațiu să-și desfășoare și
activitatea artistică, înființarea unui laborator de teatru unde să aprofundeze
căutările din domeniul actoriei. Dar funcția bugetară îi limitează destul de
mult opțiunile.
R: Care sunt plăcerile pe care ți le satisfaci
atunci când negociezi cu timpul liber și-l câștigi? Ce te bucură zilnic și
găsești ca fiind sursă de inspirație pentru tine și sufletul tău?
V. C. : Hedonismul nu îl caracterizează astfel încât
să aibă plăceri nebănuite într-un timp liber aproape inexistent. E tată fericit
și soț bucuros, și asta îi ocupă tot timpul. Dar să facem un exercițiu de
imaginație și să ne plăsmuim o viață în care el are timp liber; cred că în acea
viață ar scrie, fiindu-i muze soția și copilul . Îl bucură zilnic iubirea ce o
poate împărtăși cu Victor și Florina, minunile din viața lui.
R: Plângi în afara scenei, în viața reală?
V. C. : (dregându-și vocea) Nu, e un munte de
granit, ce nu a văzut nicicând umezeala. Nimic nu a reușit, din viața reală,
să-i stoarcă…ba nu, minte. Mereu se smiorcăie la orice nedreptate a lumii,
plânge de veselie, de tragedie și din empatie în orice moment prielnic în care
se poate ascunde de ochii critici ai lumii lui. Așadar, plânge-n tăcere,
ascuns, într-un sine mâhnit și secătuit de tristețile ce-l înconjoară. Noroc că
mai plânge și de fericire, uneori din iubirea celor două ființe ce-l urmăresc
zi de zi.
R: Ce proiecte ticluiești pe viitor?
V. C. : Aș dori să revin la tonul persoanei întâi.
Așadar, îmi proiectez un laborator de teatru pe care aș dori să-l deschid în
Oradea, dar se pare că e pus pe pauză momentan din cauza stărilor de urgențe,
alertă și financiare. (zâmbind) Dar de cum mă pun pe picioare și manageriez mai
bine alternativele și soluțiile ce se ivesc, mă voi pune pe treabă. Acest
laborator de teatru aș dori să fie unul în care teatrul forum, psihodrama,
experimentele teatrale, instalațiile teatrale își vor găsi casa.
R: Iași, Cluj și Oradea. Ce nu ți-a oferit orașul
tău natal? Ce semnifică fiecare pentru tine?
V. C : Pe această traseistică urbană aș vrea să mai
adaug orașul în care m-am născut – Târgu Jiu, orașele Deva și Baia Mare, unde
mi-am exersat educația primită în arta actorului și Beclean pe Someș
(Bistrița), locul de unde e soția mea. Fiecare dintre toate aceste orașe au
picurat diferite arome și esențe ce mi-au format atât personalitatea, cât și
gândirea estetică.
Iașul e orașul în care am copilărit, am pus bazele
ideii de a fi actor prin nenumăratele experimente teatrale premiate pe care
le-am făcut, atât în cadrele formale, cât și în cele informale, e orașul celor
7 coline pe care le-am vizitat și le-am îndrăgit.
Clujul e orașul formării mele ca viitor ucenic al
teatrului (aici am participat la olimpiada de teatru la care am câștigat
premiul al doilea, aici am făcut facultatea care m-a instruit să nu mai fiu eu),
e orașul manipulărilor emoționale (am avut o perioadă în care am experimentat
iubirea platonică) și orașul în care mi-am întâlnit jumătatea.
Deva, Baia Mare și Oradea – gări în care am coborât
pentru a-mi îmbogăți spectrul artistic.
R: Unde este acasă totuși?
V. C. : Acasă pentru mine e acolo unde se află
Florina și Victor.
R: Ești mulțumit de punctul în care ești azi? Te
simți întregit?
V. C. : Mulțumirea e pentru cineva limitat, eu aș
vrea, dar nu pot, să fiu un nemulțumit perfecționist, capabil de multe, dar
înfrânat de frică. M-ar mulțumi să pot oferi mai multe zâmbete, dar și să
primesc m-ar mulțumi. M-ar mulțumi punctul în care sunt azi-actor, dar m-ar
mulțumi și curajul de a fi publicat. M-ar mulțumi împlinirea visului în care aș
avea o casă în care să pot locui mulțumit de premiul Nobel pentru literatură și
Oscarul pentru regia filmului „Mulțumitul vieții lui”( The satisfaction of his
life). (râzând în hohote)
Cât ține de întregire, sunt multe discuții pe tema
asta, dar cea mai pliabilă pe sufletul meu e cea legată de familie. Da, mă simt
întregit acum când am cu cine a-mi împărți iubirea, mâhnirea, fericirea și
împlinirea.
Reporter : Vă mulțumesc!
Veselul Chopin : Eu vă mulțumesc!



Comentarii
Trimiteți un comentariu
Loc de dat cu părerea.
Îți mulțumesc că îți dai sufletul în cuvinte pentru grija mea.